Utbyte 2013

Som ni kanske redan vet så går jag det Naturvetenskapliga programmet med inriktning Internationell på gymnasiet och under mitt sista år var det bestämt att halva klassen skulle åka på ett utbyte antingen till Kina eller Italien/Slovenien. Vart man skulle åka lottades det om men man hade fått önska vart man helst skulle vilja åka. De flesta valde Kina då det är en helt annorlunda kultur där än i Sverige, Italien och Slovenien ligger ju ändå i Europa och är inget speciellt för dem flesta av oss. För mig spelade det dock ingen större roll vart jag åkte, bara jag hamnade med mina närmsta vänner i klassen så skulle jag ha lika roligt var jag än åkte.

Jag och en annan av mina vänner blev lottade att åka till Kina medan de två andra fick Slovenien. Två andra i klassen ville verkligen åka till Kina och eftersom att det spelade mindre roll för mig och min kompis vart vi åkte så bytte vi med dem. Det var det bästa valet jag kunnat göra och jag ångrar inte för en sekund att jag åkte till Italien/Slovenien. Det var seriöst en av dem roligaste och sjukaste resorna jag gjort i hela mitt liv!

Nu tänkte jag berätta lite kortfattat vad vi gjorde, vilka platser vi besökte och hur jag upplevde det hela med hjälp av text och bilder. De bilder där jag är med är tagna av Felicia, vars blogg ni hittar här.

Första stoppet på resan var Venedig och det är så svårt att fånga stadens skönhet på bild. Jag tog minst 100 bilder bara under den här båtturen runt en del av staden. Så vacker är den! Vi stannade inte så länge här utan åkte senare vidare mot Trieste, staden vi skulle tillbringa tre nätter i på hotel Roma.

Dagen efter besökte vi ett koncentrationsläger som låg i Trieste. Jag visar inga bilder därifrån då det inte finns så mycket att visa, det var mest hemskt att vara där och se alla minnesmärken som fanns kvar från den mörka tiden i vår historia.

Resten av dagen gjorde vi inget speciellt alls; vi åt glass på världens godaste glassbar, fotade vid piren, åt mat och gick senare ut på kvällen för att fota lite till i en mer fancy utstyrsel samt ta någon drink med resten av klassen samt lärarna. Precis, vi drack drinkar med våra lärare haha.

På måndagen åkte vi med en fullsmockad buss till ICTP, ett fysikcenter där vi fick lyssna på ett par föreläsningar samt gå på en rundvandring i deras sjukt stora bibliotek. Vi fick även se på hur dem 3D-printade och saker dem tidigare printat. Det var ganska häftigt hur pass avancerade saker de kunnat göra med dem där maskinerna.

Sedan blev det en promenad genom skog och mark tills vi kom fram till ett av de vackraste slotten jag sett. Slottet heter Miramare och är från 1800-talet. Vyerna var helt otroliga med det klarblå, öppna havet. Efter en snabb visit där letade vi upp ett badställe för att ta resan första dopp. Så härligt var det!

På kvällen gick jag och Felicia ut och tog en drink med killarna från klassen på en av dem skönaste barerna jag varit på. Vi fick en massa gratis snacks till; det var mackor, flera sortes chips och jordnötter. Och vi satt uppe på en loftliknande sak med flera sköna fotöljer och blev behandlade som kungar av personalen som gav oss gratis snacks och allt. Det var en riktigt trevlig kväll!

En blöt klass efter att ha sprungit från bussen i spöregn och sedan landat i väntsalen på ICTP. Så otroligt vackra.

3D-printing

Miramare, det vackra slottet som var minst lika fint på insidan (där man tyvärr inte fick fotografera... *sadface*).

Jag och min fellow comrade, Linnea.

Sista dagen i Trieste åkte vi till Genetikcentret och gjorde ungefär samma saker som på ICTP, lyssnade på föreläsning och gick på rundvandring. Efter det åt vi lunch innan vi tog ett sista besök på vår älskade glassbar som jag aldrig kommer glömma. Sedan hämtade vi ut våra resväskor på hotellet och tog bussen till Koper, Slovenien, för att träffa våra värdfamiljer.

Väl där så träffade jag min sloven, presenterade mig och småpratade lite innan vi åkte hem till henne. Vi gjorde inte så mycket den kvällen förutom att kolla på film och äta en massa. Familjen var riktigt trevlig och jag kände mig så välkommen på en gång.

Dagen efter besökte vi deras skola, gick på rundvandring i Koper (staden där skolan låg) och fick vara med på några av deras lektioner. På kvällen träffades vi allihopa på en bar inne i Koper för att lära känna varandra och bara ha det trevligt.

På torsdagen gick vi upp tidigt för att sedan ta en buss till Postojnagrottorna och sedan Ljubljana, Sloveniens huvudstad. Grottorna var riktigt häftiga med sina stora kammare och alla stalaktiter och stalakmiter som växte från taken och golven. I huvudstaden gjorde vi inget speciellt förutom att fika och gå runt i affärer. Alla var så trötta så ingen orkade göra något krävande hehe.

Antagligen resans mysigaste bild jag kunde komma över. ^^

På fredagen var vi först i skolan en stund och presenterade vårt land, vår stad och vår skola för slovenerna samt hade idrottslektion som bestod av volley boll; svenskar mot slovener. Såklart så vann vi hehe.

Sedan åkte vi till ett ställe där dem utvinner salt ur havsvattnet och "lyssnade" på när guiden förklarade hur det gick till. Helst ville jag bara hem till värdfamiljen och sova i min lilla säng... Men efter saltutvinningen fick vi inte åka hem, då skulle vi besöka Pirano, en mysig liten hamnstad. Där stannade vi för att bada och sola en stund innan värdfamiljerna hämtade upp oss och vi äntligen fick åka hem och vila en stund inför kvällens utgång.

Senare på kvällen möttes så gott som alla upp på en bar där slovenerna började dricka som galningar. Sedan drog vi vidare till en klubb med balkanmusik (som jag är jävligt trött på haha) där allt bara spårade. Mer behöver jag inte säga förutom att slovenerna älskar att festa!

På lördagen hade vi hela dagen fri och fick göra vad vi ville. Så på eftermiddagen skulle alla hem till en som skulle hålla en hemmafest/grillning. Så efter en lång, skön sovmorgon gjorde vi oss i ordning och åkte rakt ut i ingenstans där Linnea och hennes värd bodde. Den festen tänker jag inte förklara hur den gick till då den var minst lika galen som utgången dagen innan. Men kul hade vi!

Jag och Felicia, helt sjukt att jag kunde hitta en seriös bild på mig själv, haha...

...för oftast ser dem ju ut såhär. Vicko, den påtända ekorren.

Dagen efter hade vi förmiddagen fri vilket betydde SOVMORGON! På eftermiddagen åkte vi in till skolan för att ha en avskedsmiddag med eleverna och några av dem slovenska lärarna samt våra lärare från Sverige. Där åt vi en massa mat, fikade och hade lågstadiedisco haha. Trevligt var det i alla fall och som tur var så blev det inte så sent den kvällen, vi var alla slitna från dagen innan.

På måndagen åkte vi tidigt till skolan för att sedan gå en promenad till Viña Koper, Kopers vinbryggeri. Där gick vi på rundvandring en stund innan vi gick till deras shop och köpte hem olika gåvor till våra föräldrar, vänner osv hemma i Sverige.

Sedan gick vi tillbaka till skolan för att äta lite lunch innan vi tog farväl av våra slovenska värdar. Det blev lite känslosamt där en stund men helst av allt ville jag bara komma hem till mitt älskade Sverige. Efter ca 10 timmars resande var vi äntligen på svensk mark och samlade utanför vår skola.

Så gott som hela gänget samlat innan vår avresa på måndagen.

Jag ångrar som sagt inte alls att jag valde bort Kina för att istället åka till Italien och Slovenien för fasen vad kul vi hade! Vi var helt klart den bättre halvan av klassen och jag kommer aldrig glömma den resan vi gjorde tillsammans.